Waarom meetbare Online Marketing doelstellingen zo belangrijk zijn en hoe je deze zelf kunt meten
Bij het inzetten van Online Marketing heb je de mogelijkheid alles te meten wat je wilt meten. Door de resultaten van jouw online campagnes nauwkeurig te meten kun je precies achterhalen wat jouw Online Marketing Strategie kost en oplevert en waar de knelpunten zitten voor het ontketenen van het volledige potentieel van jouw campagnes.
Maar wat ga je meten en waarom? Om die vraag te laten verdwijnen zijn meetbare doelstellingen zo enorm belangrijk. In dit artikel leer ik je het belang van meetbare doelstellingen en op welke manier jij zelf je resultaten kunt meten en analyseren.
Meetbaarheid is de kracht van Online Marketing. Door gebruik te maken van Online Marketing heb je de mogelijkheid om alles te meten wat je wilt meten.
Doelstellingen bepalen je koers
Bij het opstellen van je Online Marketing Strategie maak je vele keuzes: welke marketinginstrumenten je in gaat zetten, welk marketingbudget je daarvoor vrij wilt maken, welk persona je gaat bedienen. Doelstellingen helpen deze keuzes makkelijker te maken omdat je weet wat je wilt bereiken met je marketinginstrumenten en je marketingbudget en omdat je weet welke doelgroep je wilt bedienen om je gestelde doelstellingen te bereiken. Door meetbare doelstellingen weet je wat je wilt bereiken en dus bepalen doelstellingen de koers die je zult varen.
Meetbare doelstellingen helpen je optimaliseren
Stel je voor: je Online Marketing Strategie is een tijdje actief en de eerste resultaten druppelen binnen. Je ziet dat er meer websitebezoekers zijn, dat ze regelmatig terugkeren en dat er een lichte stijging is in de online omzet. Je biedt naast online verkoop ook de mogelijkheid om een e-book te downloaden of een offerte aan te vragen, in deze conversiemogelijkheden zie je niets veranderen.
Ben je tevreden met de resultaten?
Ik durf deze vraag niet te beantwoorden zonder jouw doelstellingen te kennen. Mogelijk is je online omzet puur bijvangst en is het voor jouw organisatie belangrijk om contactgegevens te verzamelen middels een offerte of download om vervolgens offline grote orders binnen te slepen. Mogelijk ben je relatief nieuw op de markt en is het voor jou heel belangrijk dat je naamsbekendheid stijgt.
Door meetbare doelstellingen op te stellen kun jij bepalen of je tevreden bent met de resultaten en waar je jouw campagnes kunt optimaliseren om jouw doelstellingen te behalen.
Google Analytics: stel doelen in
Het eerste wat je wat mij betreft moet doen op het moment dat je jouw website ‘live’ zet is het activeren van Google Analytics. Google Analytics geeft jou inzicht in je websiteverkeer: via welke kanalen komen ze op de website terecht, hoe gedragen ze zich op jouw website, hoe komen conversies tot stand en hoeveel conversies levert je website op?
Maar voordat je je conversies kunt meten, is het belangrijk je conversies in te voeren in Google Analytics als ‘doelen’. Hiervoor kies je links onderin voor ‘Beheerder’ en vervolgens klik je op ‘Doelen’ onder ‘Weergave’. Een doel kan verschillende eigenschappen hebben: bijvoorbeeld het bezoeken van de bedankpagina van je webshop, een sessieduur van langer dan 3 minuten, het bekijken van meer dan 4 pagina’s in één sessie of een gebeurtenis (klik op knop, contactformulier ingevuld, video afgespeeld).
Jouw meetbare doelstellingen hebben een bepaald ‘eindpunt’, welke je kunt invoeren als doel om zodoende jouw doelstelling goed meetbaar te maken in Google Analytics.
Google Data Studio: maak een overzichtelijk Dashboard
Google Data Studio is een gratis online tool waarmee je verschillende databronnen kunt combineren om op een overzichtelijke manier je resultaten te visualiseren op een Dashboard. Je kunt hier bijvoorbeeld je belangrijkste Analytics en Adwords-resultaten combineren op een Dashboard met daarnaast een spreadsheet met je offline resultaten. Zo kun je in één oogopslag zien wat jij presteert!
Hou je KPI’s regelmatig bij
Je doelstellingen hebben (als jij de Online Marketing Strategie Blauwdruk hebt gevolgd) KPI’s die je regelmatig zou moeten analyseren. Persoonlijk ben ik nog altijd fan van het wekelijks of maandelijks in Excel noteren van de verschillende KPI’s en deze met de vorige periode maar vooral met dezelfde periode vorig jaar te vergelijken. Vergelijken met het jaar voorafgaand in plaats van de periode voorafgaand heeft als voordeel dat seizoensinvloeden geen invloed hebben op de vergelijking.
Ben jij onbekend met het belang en het nut van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s)? Lees dan gauw dit artikel, waar ik KPI’s met een duidelijk voorbeeld aan je uitleg.
Vergeet niet de juiste tags in je websitecode te (laten) plaatsen
Veel online marketinginstrumenten hebben een eigen meetsysteem, zoals Facebook Ads en Google Adwords. Deze meetsystemen helpen je bij het analyseren en optimaliseren van deze instrumenten in de eigen online omgeving. Het voordeel hiervan is dat je niet in Google Analytics de resultaten van Facebook of Adwords hoeft te analyseren, het grote nadeel hiervan is dat deze systemen allemaal met een eigen ‘tag’ komen die je in je websitecode moet plaatsen. Ik adviseer je dit niet zelf te doen: vraag het een professional met ervaring omdat dit nauwkeurig en belangrijk werk is.
Wil je het toch zelf doen, dan adviseer ik je gebruik te maken van Google Tag Manager. Dit artikel is niet de juiste plaats om de werking hiervan uit te leggen, maar daarover later meer.
P.S. Een meetbare Online Marketing doelstelling is altijd SMART (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden) geformuleerd. Meer informatie over het SMART-principe kun je hier lezen.