Twee manieren om online goedkoper te adverteren

Wanneer je het over online marketing hebt, heb je het al gauw over online adverteren. Hiervoor heb je in principe twee opties: Search Engine Advertising (SEA) en adverteren via Social Media-kanalen.

De belangrijkste voordelen van online adverteren zijn:

  • Hele specifieke targeting van jouw doelgroep
  • Snel en makkelijk op te zetten en aan te passen
  • Goed meetbare resultaten
  • Relatief goedkoop (t.o.v. offline adverteren)

Mijn ervaring leert me dat voor veel relatief kleine ondernemers budget vrijmaken voor online adverteren een uitdaging blijft. Het is natuurlijk altijd de bedoeling dat online marketing instrumenten een positieve Return on Investment (ROI) opleveren, maar dit kan enige tijd nodig hebben en daarom moet er voldoende budget beschikbaar zijn om een aantal maanden te adverteren zonder dat dit zich direct terugverdient.

De prijs voor online advertenties wordt vaak uitgedrukt in de prijs per klik en wordt door de verschillende systemen over het algemeen bepaalt door een Ad rank: een combinatie van jouw maximale bod per klik en je kwaliteitsscore. 

Dus, op welke manier kun jij ervoor zorgen dat je de kosten voor online adverteren tot een minimum beperkt? Juist, door je kwaliteitsscore te verbeteren. 

Je hebt hiervoor twee belangrijke opties: zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie.

1. Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is vooral belangrijk voor zoekmachine adverteren, zoals met Google Adwords. Google kijkt naar verschillende factoren voor het bepalen van de prijs van jouw advertenties, waarvan Ć©Ć©n belangrijke factor de content op jouw pagina is. Vragen die je je hierbij kunt stellen zijn:

  • Is de content op mijn website relevant voor de gekozen zoekwoorden?
  • Bevat de content op mijn website de opgegeven zoekwoorden?

Wil jij meer leren over de waarde van goede content op jouw website? Lees dan dit artikel.

Ook belangrijk voor de kwaliteitsscore is de (laad)snelheid van jouw website. Ben jij benieuwd hoe jouw website presteert? Je kunt dat hier testen met Pingdom Tools.

2. Conversie optimalisatie

Uiteindelijk zijn de kosten van online adverteren voor een groot deel afhankelijk van de ervaringen van jouw websitebezoekers, welke dus resulteren in een zogenaamde ā€˜kwaliteitsscoreā€™ of ā€˜relevantiescoreā€™.

Bedrijven als Google en Facebook maken adverteren goedkoper op het moment dat bezoekers na een klik langdurig op jouw website verblijven, veel paginaā€™s bezoeken en veel conversies (zoals een ingevuld contactformulier of een aankoop in een webshop) verrichten.

Een goed ingerichte website bevat het juiste aanbod met de juiste teksten op de juiste plekken met de juiste call-to-action. Maar hoe weet je nou wat de juiste keuzes zijn?

Conversie optimalisatie is een proces van ā€˜trial and errorā€™, door middel van bijvoorbeeld A/B testen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld de headertekst of de kleur van de knoppen op jouw website laten variĆ«ren per bezoeker en na een X aantal bezoekers de best presterende variant doorvoeren als definitief.

Scroll naar boven