Vier redenen waarom een duidelijke Online Marketing Strategie zo belangrijk is
Eén van de speerpunten die ik hanteer in mijn business is dat een duidelijke Online Marketing Strategie ONMISBAAR is. Niet voor niets heb ik op de homepage van mijn website een oud Japans spreekwoord geplaatst, die als volgt luidt:
Strategie zonder actie is een dagdroom, actie zonder strategie is een nachtmerrie.
Een goede Online Marketing Strategie bevat op zijn minst:
- De USP’s van jouw organisatie
- Duidelijke doelstellingen en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s)
- Een volledige Customer Journey
- Een omschrijving van welke middelen op welk moment gebruikt zullen worden
- Een helder budget
- Een implementatie- en optimalisatieplan
Zonder één van deze factoren is een online marketingstrategie niet compleet en zul je niet profiteren van de maximale voordelen van een duidelijke strategie. Maar, waarom is zo’n strategie nou zo belangrijk?
1. Een duidelijke strategie biedt overzicht
Er zijn vele opties als het aankomt op het inrichten van je online marketing, je kunt gebruikmaken van:
- Zoekmachine marketing
- E-mailmarketing
- Social Media
- Online advertenties,
- Conversie optimalisatie
Bovendien hebben al deze opties weer verschillende mogelijkheden. De essentie van een strategie is vooral kiezen wat je NIET gaat doen.
Door duidelijke keuzes te maken en deze op te schrijven, hoef je niet steeds opnieuw tijd en energie te besteden aan het maken van keuzes. Op het moment dat je begint te twijfelen, raadpleeg je je strategie en weet je weer precies waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.
In jouw strategie lees je precies welke middelen je gaat inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Bovendien weet je precies op welke momenten je welke boodschap gaat inzetten en via welke kanalen. Door dit overzicht kun jij je richten op de uitvoering van jouw eigen werkzaamheden.
2. Een duidelijke strategie biedt rust
Online marketing werkt het best met een langetermijnvisie. Veel ondernemers verwachten echter op korte termijn resultaten van hun inspanningen, omdat zij zich emotioneel verbinden aan de resultaten van deze inspanningen. Door met het volle verstand een strategie te formuleren met duidelijke doelen en doelstellingen, creëer je rust.
Deze rust krijg je doordat je ervan overtuigd bent dat de geformuleerde strategie zijn vruchten zal afwerpen en je niet constant hoeft te monitoren of er al resultaten zichtbaar zijn. Gedurende de strategie kan er bijvoorbeeld wekelijks naar de KPI’s gekeken worden, om te kijken of de resultaten matchen met de verwachtingen.
3. Makkelijker optimaliseren
Belangrijke zaken eerst: mocht je onbekend zijn met de term en met name het NUT van Kritische Prestatie Indicatoren, ook wel KPI’s, dan verwijs ik je graag naar mijn artikel over KPI’s waarin ik aan de hand van een voorbeeld het begrip en de toegevoegde waarde aan je uitleg.
Terug naar het belang van een duidelijke Online Marketing Strategie..
Het beginnen met nieuwe activiteiten is altijd spannend: matchen de resultaten met de verwachtingen, dan is dat natuurlijk geweldig. Maar er is altijd een kans aanwezig dat er één of enkele KPI’s afwijken. Met een duidelijke strategie is het makkelijker om jouw online marketing te optimaliseren dan zonder strategie.
Doordat jij in je strategie duidelijke doelstellingen opneemt en hier weloverwogen KPI’s aan koppelt, weet je precies hoe je jouw campagnes moet bijsturen om de resultaten te verbeteren en uiteindelijk je doelen te behalen.
4. Een duidelijke online marketingstrategie bespaart geld, tijd en energie
Doordat jij door je strategie overzicht en rust creëert en op heldere wijze jouw online marketinginstrumenten kunt optimaliseren bespaar je geld, tijd en veel energie. Je hoeft niet langer na te denken over wat je gaat doen, welke doelen je wilt behalen, waar je op moet letten en of de resultaten wel goed genoeg zijn. Dit weet je allemaal!
Bovendien gooi je geen geld weg door overbodige optimalisatie maar kun je doelgericht optimaliseren door simpele analyses.
Ben jij overtuigd van de waarde van een duidelijke Online Marketing Strategie? Ik hoop het, want jouw organisatie verdient er één!