SEE-fase: Naamsbekendheid vergroten en behoefte creëren

Door Martijn Scholten Verwachte leestijd:4 minuten

In de serie ‘Het aankoopbeslissingsproces’, bestaande uit 4 artikelen, leer ik je alles over mijn favoriete model voor het aankoopbeslissingsproces: het SEE-THINK-DO-CARE model. 

Jaag je potentiële klanten niet weg

Tijdens deze serie leer je hoe jij dit model kunt toepassen binnen jouw Online Marketing Strategie zodat jij bezoekers op het juiste moment kunt aanspreken met de juiste boodschap. De kerngedachte achter het SEE-THINK-DO-CARE model is dat potentiële klanten je eerst moeten leren kennen, bekend moeten raken met je aanbod en je kennis en dat er daarna voorzichtig gedacht mag worden aan conversie. Sla je alle voorbereiding over en richt je je puur op conversie, dan is de kans groot dat je mensen afschrikt die nog niet klaar zijn voor jouw aanbod.

In ieder artikel leer je per fase de theorie, welke content bij die fase past, welke online marketinginstrumenten je het beste kunt gebruiken en met behulp van welke KPI’s jij jouw resultaten kunt analyseren.

De theorie

De kans is heel groot dat het grootste gedeelte van jouw doelgroep nog nooit van jouw bestaan heeft gehoord of nog nooit heeft overwogen iets bij jou te kopen. Dit deel van jouw doelgroep bevindt zich in de SEE-fase. In de SEE-fase is het jouw doel om jouw naamsbekendheid te vergroten en een beginnende behoefte te creëren bij deze doelgroep.

Jouw boodschap tijdens de SEE-fase

Het is in iedere fase van het aankoopbeslissingsproces belangrijk dat je probeert de klant te helpen. Tijdens de SEE-fase probeer je de bezoeker te helpen door informatie en kennis te delen en waarde te bieden zonder daar iets voor terug te verwachten.

Voor een webshop die kleding verkoopt is het een goed idee om de missie tijdens de SEE-fase te communiceren, samen met de Unique Selling Points (USP’s) van het bedrijf en natuurlijk een impressie van de nieuwste collectie. Ook kun je eraan denken iets te bespreken uit de gedeelde lifestyle van je doelgroep, zoals een sport of een televisieserie, zodat mensen zich kunnen identificeren met jouw merk.

Voor een dienstverlener is het tijdens de SEE-fase een goede overweging om waardevolle content zonder commerciële insteek te delen, waardoor mensen jou als autoriteit leren kennen en langzaam vertrouwen in jouw kwaliteiten opbouwen.

Welke online marketinginstrumenten je het beste kunt gebruiken tijdens de SEE-fase

Het is belangrijk te onthouden dat tijdens de SEE-fase, jouw doelgroep niet op zoek is naar jouw product. Je moet hen dus actief bereiken! 

Social Media advertenties

Goede opties voor het bereiken van een brede doelgroep zijn advertenties via Social Media zoals Facebook, Instagram en voor B2B-organisaties ook LinkedIn. Social Media advertenties zijn de basis tijdens deze fase, omdat je hier relatief goedkoop heel gericht kunt adverteren.

Naast adverteren heb je op Social Media nog twee belangrijke opties: een eigen bedrijfspagina en het gebruikmaken van influencers. 

Content delen via Social Media bedrijfspagina

Je kunt je eigen content delen via je eigen bedrijfspagina om zodoende je volgers te bereiken, maar Facebook beperkt dat bereik enorm zodat je wel verplicht bent te gaan adverteren. Ik raad je aan zeker je content te blijven delen via je bedrijfspagina, maar hier qua resultaten geen hoge verwachtingen van te hebben. 

Influencer marketing

Influencers zijn mensen die een meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden. Vaak gaat het hierbij om mensen die op Social Media een grote hoeveelheid volgers hebben opgebouwd die hen nauwlettend volgen in hun dagelijks leven. Volgers laten zich graag inspireren door deze influencers en zijn daarom geneigd advies van hen op te volgen. Door een influencer eenmalig of regelmatig te vragen jouw product of dienst in beeld te brengen of actief te promoten, kun jij de naamsbekendheid van je organisatie flink vergroten!

Hoe jij de resultaten tijdens de SEE-fase van het aankoopbeslissingsproces kunt analyseren

Tijdens de SEE-fase van het aankoopbeslissingsproces is bereik het belangrijkst. Je wilt in beeld komen en je potentiële doelgroep voorzichtig kennis laten maken met je product of dienst. Maak je gebruik van online advertenties of influencer marketing, dan kijk je puur naar het bereik van je campagnes.

Aangezien je waarschijnlijk een mix van verschillende instrumenten gebruikt om jouw naamsbekendheid te vergroten en hierdoor altijd verkeer naar jouw website zal stromen, is het een goed idee om ook een aantal KPI’s voor je website te bepalen. Het percentage nieuwe bezoekers op je website geeft een goede indicatie van het aantal mensen dat zich tussen de SEE- en de THINK-fase bevindt. Segmenteer de statistieken in Google Analytics op nieuwe bezoekers en vergelijk iedere week of iedere maand het aantal bezoekers, de gemiddelde sessieduur, het aantal pagina’s per sessie en (indien van toepassing) het aantal verzamelde contactgegevens.

Het uiteindelijke doel van de SEE-fase is natuurlijk om mensen naar de THINK-fase te begeleiden. Bepaal voor jezelf één of twee signalen (bijvoorbeeld het bezoeken van je website of, specifieker, het bezoeken van de contactpagina) die duiden op voortgang in het aankoopbeslissingsproces en neem bezoekers die aan deze voorwaarde(n) voldoen mee naar de volgende fase.

Lees HIER alles over de THINK-fase >>

Ken je House of Adsperiment al?

Waarom House of Adsperiment
  • ✓ Absolute conversiegroei specialisten
  • ✓ Persoonlijke en snelle communicatie
  • ✓ Transparant over resultaten én over kosten
  • ✓ Heldere uitleg van werkzaamheden en resultaten, geen codetaal
  • ✓ Wij maken mooie, méér dan rendabele campagnes die altijd in beweging zijn met behulp van experimenten.

HOUSE OF ADS·PE·RI·MENT

/HOUS OF ƐTSPERRIMƐNT/

bedrijfsnaam · het · House of Adsperiment

1) een plek die je helpt significante online conversiegroei te bereiken door de inzet van slimme personalisatie, conversie optimalisatie en online advertenties.

voorbeeldzin: In samenwerking met House of Adsperiment is onze online omzet verdubbeld.