Jouw beste vriend voor het optimaliseren van je Online Marketing: KPI’s. Wat zijn het en wat kun je ermee?

Je hebt er vast wel eens van gehoord en wellicht heb je ze zelfs opgesteld: KPI’s, een afkorting voor Kritische Prestatie Indicatoren. Het zijn variabelen die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw organisatie te analyseren en te optimaliseren. KPI’s worden vaak gebruikt om prestaties te analyseren, door bijvoorbeeld wekelijks een Excel-sheet bij te houden met de meest recente resultaten. Vaak blijft het daar bij.. 

Hoe jij KPI’s kunt gebruiken om jouw prestaties te verbeteren

In dit artikel leer ik je wat het echte nut van KPI’s en hoe jij ze kunt gebruiken om de juiste keuzes te maken bij het optimaliseren van de resultaten van je organisatie en met name jouw Online Marketing. KPI’s laten zich op geen enkele manier beter uitleggen dan met een voorbeeld, dus bij deze:

Stel je voor dat je als één van je doelstellingen hebt bepaald dat je 10 e-mailadressen per week wilt verzamelen door actief content te verspreiden en mensen hier de mogelijkheid te geven zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Tijdens je strategie heb je bepaald dat er 3 KPI’s met gewenste waarden zijn om deze doelstelling te behalen:

  • Het aantal unieke lezers van het artikel = 500 (een indicatie van bereik en aantrekkingskracht van de titel)
  • Het percentage lezers dat meer dan 75% van het artikel leest = 40% (een indicatie van de kwaliteit van het artikel)
  • Het percentage lezers dat daadwerkelijk een e-mailadres achterlaat = 2% (een indicatie van de waardeperceptie van je organisatie en de kwaliteit van je call-to-action)

Je ontvangt iedere week slechts 3 à 4 aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Doordat je duidelijke KPI’s hebt opgesteld, kun je makkelijk bekijken wat er mogelijk aan de hand is:

Situatie A: Je artikelen ontvangen allemaal ruim 500 lezers per artikel, waarvan de helft het gehele artikel afleest maar slechts 0,7% laat een e-mailadres achter.

Wat je moet optimaliseren: call-to-action.

Situatie B: Je artikelen ontvangen slechts 200 lezers per artikel, maar worden door bijna alle lezers met volle aandacht gelezen en ontvangen dan ook het gewenste percentage inschrijvingen van 2%.

Wat je moet optimaliseren: bereik en/of  aantrekkelijkheid van de titel van de artikelen.

Situatie C: Je artikelen worden door duizenden mensen bezocht, maar slechts 10% leest meer dan driekwart van het bericht. Slechts 0,1% schrijft zich in voor jouw nieuwsbrief.

Wat je moet optimaliseren: kwaliteit van de artikelen.

Dit is één van de duidelijkste voorbeelden van de waarde van een strategie. Zonder duidelijke Kritische Prestatie Indicatoren constateer je alleen dat er te weinig nieuwsbriefaanmeldingen binnenkomen zonder te weten op welk vlak jouw online marketing tekortkomt. De kans is groot dat je op onverantwoorde wijze je budget zult oprekken of de prima converterende call-to-action zult aanpassen omdat je niet weet waar het lek zit. Zonde!

Ik hoop dat dit artikel jou helpt bij het inrichten en optimaliseren van jouw Online Marketing Strategie. Het zorgvuldig bepalen en gebruiken van KPI’s is een onderschatte activiteit voor het voeren van een gezonde strategie, welke jij vanaf nu hopelijk niet meer zult vergeten.

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven