Hoe jij in 3 stappen een persona bepaalt en je doelgroep tot leven brengt

Door Martijn Scholten Verwachte leestijd:3 minuten

De eerste stap voor het bepalen van de ideale klantreis van jouw klant, is het definiëren van je doelgroep. Door een duidelijk beeld van jouw klant kun jij je Online Marketing Strategie inrichten naar zijn of haar wensen en behoeften tijdens deze customer journey.

Een geweldig instrument om de customer journey van jouw doelgroep te bepalen is het maken van een persona; dit is een (meestal) fictief persoon die model staat voor jouw ideale klant. Tijdens dit artikel help ik jou door middel van drie simpele stappen bij het maken van een persona voor jouw organisatie.

*Ik schrijf dit artikel en de bijbehorende vragen voor het gemak in de mannelijke vorm, maar een persona kan natuurlijk ook altijd een vrouw zijn.

Stap 1. Maak je persona tastbaar

Tijdens de eerste stap van het maken van een persona, maak je hem tastbaar en menselijk. Je beantwoord hiervoor tenminste de volgende vragen:

  • Is het een man of een vrouw?
  • Hoe heet jouw ideale klant?
  • Hoe oud is hij?
  • Waar woont hij?

Nadat bovenstaande demografische gegevens bekend zijn, ga je een laag dieper in het verkennen van jouw persona. Je leert hierbij meer over de achtergrond, de interesses en de levensstijl van je persona.  Hiervoor beantwoord je de volgende vragen:

  • Hoe ziet zijn gezins-/thuissituatie eruit?
  • Wat is zijn hoogst genoten opleiding?
  • Waar werkt hij en wat is zijn functie?
  • Welke hobby’s en interesses heeft hij?

Persoonlijk vind ik ‘Wat kost hem in het dagelijks leven de meeste (onnodige) energie?’ een goede toevoeging om je persona nog iets beter te leren kennen.

Je weet nu wie je persona is en wat hem bezighoudt in zijn leven. Het is tijd voor stap 2!

Stap 2. Bepaal wat je persona van jou verlangt

Is je persona bekend met jouw organisatie en het product of de dienst die jullie aanbieden? Of heeft hij nog nooit van jullie gehoord? Beide situaties vragen om een totaal andere benadering en daarvoor is het belangrijk te definiëren welke ervaring je persona met jou heeft. Beantwoord hiervoor de volgende vragen:

  • Is je persona bekend met je organisatie en je missie?
  • Is hij zich er bewust van dat hij een probleem heeft dat hij met jouw oplossing kan verhelpen?
  • Heeft je persona al eens een vergelijkbaar product of een vergelijkbare dienst aangeschaft?

Nadat je zijn eerdere ervaring hebt bepaald, kijk je naar de belangrijkste doelen dat hij heeft tijdens het bezoeken van jouw website en schrijf je deze op. Voorbeelden hiervan zijn: bekijken van het productaanbod, het vinden van contactgegevens,  het lezen van referenties of het verkrijgen van kennis. De doelen van een persona zijn heel erg afhankelijk van de eerder beschreven ervaringen met jouw organisatie en de producten en diensten die je aanbiedt.

Stap 3. Bepaal wat jij van je persona verlangt

Welke USP’s benadruk jij tijdens een gesprek over jouw organisatie het meest? Welke producten of diensten ben jij het meest trots op? En hoe belangrijk is jouw persoonlijke missie bij het succesvol verkopen van jouw product of dienst? Naast de doelen en behoeften van de klant op jouw website, heb jij natuurlijk een aantal speerpunten die jij dolgraag wilt communiceren richting jouw doelgroep omdat jij weet dat deze bijdragen aan het succes van jouw organisatie.

Het is belangrijk om je goed te beseffen dat de behoeften van je persona voorrang hebben boven jouw eigen behoeften tijdens hun websitebezoek, maar dat er zeker ruimte is voor jouw eigen overtuigingen.

Richt je website daarom in met de nadruk op de doelen en behoeften van je klant en vervolgens op jouw eigen doelen, waarbij je goed bedenkt wat voor jouw doelen de belangrijkste informatie is die een websitebezoeker te zien moet krijgen.

Klaar!

Met bovenstaande stappen ben jij in staat om een persona te bepalen om jouw doelgroep te definiëren. Je kent je persona en weet wie je moet bedienen met jouw content en je online marketingkanalen. De Customer Journey is nog niet af; om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op alle vragen, problemen en emoties waar jouw klant tegenaan loopt tijdens het oriëntatie- en aankoopproces bij jouw organisatie is de volgende stap om de daadwerkelijke klantreis in te vullen.

Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan de uit vier artikelen bestaande serie ‘Het aankoopbeslissingsproces’ waarvan je HIER het eerste artikel vindt.

Ken je House of Adsperiment al?

Waarom House of Adsperiment
  • ✓ Absolute conversiegroei specialisten
  • ✓ Persoonlijke en snelle communicatie
  • ✓ Transparant over resultaten én over kosten
  • ✓ Heldere uitleg van werkzaamheden en resultaten, geen codetaal
  • ✓ Wij maken mooie, méér dan rendabele campagnes die altijd in beweging zijn met behulp van experimenten.

HOUSE OF ADS·PE·RI·MENT

/HOUS OF ƐTSPERRIMƐNT/

bedrijfsnaam · het · House of Adsperiment

1) een plek die je helpt significante online conversiegroei te bereiken door de inzet van slimme personalisatie, conversie optimalisatie en online advertenties.

voorbeeldzin: In samenwerking met House of Adsperiment is onze online omzet verdubbeld.