De DO-fase: Tijd voor conversie

Door Martijn Scholten Verwachte leestijd:3 minuten

In de serie ‘Het aankoopbeslissingsproces volgens het SEE-THINK-DO-CARE model’, bestaande uit 4 artikelen, leer ik je alles over mijn favoriete model voor het aankoopbeslissingsproces. In dit artikel leer je welke content bij de DO-fase van dit model past, met behulp van welke instrumenten je deze content kunt inzetten en verspreiden en aan de hand van welke KPI’s (lees hier hier alles over de kracht van KPI’s) je de resultaten tijdens deze fase het beste kunt meten.

De theorie

Nadat je tijdens de SEE-fase je naamsbekendheid hebt vergroot en behoefte hebt gecreëerd onder je doelgroep en in de THINK-fase een relatie hebt opgebouwd met je potentiele klant is het nu, tijdens de DO-fase, tijd om conversies te genereren. Er zijn vele soorten conversies maar tijdens de DO-fase draait het om conversies die omzet opleveren.

Jouw boodschap tijdens de DO-fase

Tijdens de DO-fase is het jouw taak om de laatste drempels voor een aankoop weg te nemen. Jouw doelgroep heeft zich georiënteerd op de mogelijkheden en heeft een koopintentie; het is aan jou ze te overtuigen om daadwerkelijk tot actie over te gaan.

De gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid van je website is in deze fase cruciaal; je moet ervoor zorgen dat alle drempelverlagende informatie op de juiste momenten aanwezig is en dat het conversieproces soepel verloopt en geen onnodige handelingen bevat die het proces vertragen.

Ook belangrijk: zorg ervoor dat je goed bereikbaar bent, met name tijdens de DO-fase kan prettig telefonisch contact of een snelle reactie per e-mail het verschil maken tussen het wel of niet doen van een aankoop.

Welke online marketinginstrumenten je het beste kunt gebruiken tijdens de DO-fase

Remarketing

Een potentiële klant is verschillende keren op je website geweest en heeft meerdere belangrijke pagina’s bezocht die erop duiden dat hij zich serieus aan het oriënteren is voor de aanschaf van jouw product of dienst. Doordat jij deze bezoeken hebt gemeten, kun je op dat moment geweldige resultaten boeken door gebruik te maken van de kracht van Remarketing. Door middel van banners op verschillende websites en Social Media-kanalen ‘achtervolg’ je je websitebezoeker om hem aan jouw organisatie en je product te herinneren. Op die manier blijf je top-of-mind en help jij je bezoekers hun koopintentie om te zetten in een conversie.

Live chat

Zoals gezegd is tijdens de DO-fase drempels wegnemen jouw belangrijkste doel en daarvoor is duidelijkheid op je website en een goede bereikbaarheid gewenst. De kans is groot dat een bezoeker tijdens deze fase nog een laatste korte vraag wil stellen, om je bereikbaarheid te vergroten is een Live Chat-functie* op dat moment een heel sterk instrument. Je kunt hiermee heel doelgericht vragen beantwoorden en daarmee de laatste drempels richting conversie sterk verlagen.

*Het is belangrijk te beseffen dat je dit instrument alleen kunt gebruiken als je er de capaciteit voor hebt; vragen dienen vrijwel direct beantwoord te worden voor een positieve ervaring.

E-mailmarketing

Omdat jij tijdens de THINK-fase veel waarde hebt geleverd is de kans aanwezig dat er al een micro conversie heeft plaatsgevonden waarbij je potentiële klant zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten; bijvoorbeeld om zich aan te melden voor je nieuwsbrief of voor het downloaden van een e-book.

E-mailmarketing is een instrument met een hoge conversiegraad en is zeer waardevol tijdens de DO-fase: je kunt gerichte informatie sturen en je doelgroep op de hoogte houden van ontwikkelingen, blogs en aanbiedingen. Bovendien kun je door ervaringen te delen en slimme vragen te stellen zowel je relatie versterken als de interactie aangaan en eventuele koopbezwaren wegnemen.

Welke KPI’s je kunt gebruiken om de resultaten tijdens de DO-fase te analyseren

Een ander belangrijk online marketinginstrument tijdens de DO-fase is conversie optimalisatie. Door de juiste KPI’s te kiezen kun jij je inspanningen optimaliseren en meer conversies genereren uit eenzelfde aantal websitebezoekers. Maar wat zijn dan die juiste KPI’s?

Je doelstelling voor de DO-fase is waarschijnlijk een X aantal conversies of een bepaalde omzet. Voor het bepalen van je KPI’s kijk je naar welke factoren van invloed zijn op het wel of niet behalen van deze doelstelling. Mijn advies is om op zijn minst te kijken naar het aantal websitebezoekers (het liefst gesegmenteerd op ‘bezoekers in DO-fase’), het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde. 

Het signaal dat de DO-fase voorbij is, is overduidelijk: je websitebezoeker is nu een klant.

En nu? Tijdens de CARE-fase maak je van je klant een ambassadeur. Lees er hier alles over >>

Wil je een stapje terug? Klik hier voor de SEE-fase en klik hier voor de THINK-fase.

Ken je House of Adsperiment al?

Waarom House of Adsperiment
  • ✓ Absolute conversiegroei specialisten
  • ✓ Persoonlijke en snelle communicatie
  • ✓ Transparant over resultaten én over kosten
  • ✓ Heldere uitleg van werkzaamheden en resultaten, geen codetaal
  • ✓ Wij maken mooie, méér dan rendabele campagnes die altijd in beweging zijn met behulp van experimenten.

HOUSE OF ADS·PE·RI·MENT

/HOUS OF ƐTSPERRIMƐNT/

bedrijfsnaam · het · House of Adsperiment

1) een plek die je helpt significante online conversiegroei te bereiken door de inzet van slimme personalisatie, conversie optimalisatie en online advertenties.

voorbeeldzin: In samenwerking met House of Adsperiment is onze online omzet verdubbeld.