Als moderne organisatie wil je zichtbaar en vindbaar zijn voor je doelgroep. Goede content is de basis voor goede zichtbaarheid en vindbaarheid voor jouw organisatie, in welke branche je ook actief bent. Naast goede zichtbaarheid en vindbaarheid draagt goede content vooral bij aan een positieve klantervaring en dat is het allerbelangrijkste.
Zoekmachine optimalisatie door middel van waardevolle content is een kans die veel ondernemers laten liggen. Naast een betere vindbaarheid, zichtbaarheid en klantervaring heeft waardevolle content nog meer voordelen. Vaak krijg ik de vraag: hoe zit dat precies met zoekmachine optimalisatie en wat is de meerwaarde van een goede contentstrategie?
Waarom SEO?
Bij SEO draait het al lang niet meer om alleen een uitgebreid woordenonderzoek en het zo vaak mogelijk vermelden van relevante zoekwoorden. SEO is een verzameling technieken voor het optimaliseren van jouw website in de zoekresultaten van Google. Al deze technieken vergroten de waarde van jouw website of webshop. Kort samengevat draait het om een drietal technieken:
- Techniek optimalisatie: dit is de basis van hoe jouw website functioneert, hoe bezoekers je site ervaren en hoe deze rankt in de zoekresultaten.
- Content optimalisatie: hierbij draait het om waardevolle en kwalitatieve content (tekst, afbeeldingen en video’s). Google weet steeds beter kwaliteit te onderscheiden van kwantiteit, dus zorg voor toegevoegde waarde voor de lezer!
- Linkbuilding: Relevante links naar jouw website of de blogs/artikelen op jouw website worden door Google opgemerkt en meegenomen in de beoordeling van jouw website. Linkbuilding richt zich op het actief verzamelen van actieve links van andere website. Door bijvoorbeeld actief met Social Media aan de slag te gaan, creƫer je constant nieuwe links naar jouw website door je eigen posts en met name wanneer jouw content gedeeld wordt door anderen is het effect enorm.
Het uitstippelen van een contentstrategie
Plaats nooit willekeurig teksten, artikelen en blogs op je website. Bepaal altijd eerst een overkoepelende strategie. Onderzoek bijvoorbeeld op welke zoekwoorden klanten naar je zoeken in Google en bekijk tevens hoe dat zit bij je concurrent. Het gaat erom dat jij je bedrijf te allen tijde weet te onderscheiden van alle andere ondernemers in je vakgebied.
Het uitstippelen van een duidelijke contentstrategie maakt je dus online beter zichtbaar en daarnaast dwing je jezelf voortdurend te vernieuwen en op zoek te gaan naar inspiratie.
Wat levert goede content jou op?
Hoogwaardige, voor je doelgroep en voor zoekmachines geoptimaliseerde content levert jou altijd de nodige voordelen op. Graag zet ik ze voor je op een rij:
- Kwalitatieve content zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent in online zoekmachines.
- Een hogere positie in Google maakt je geloofwaardiger bij je doelgroep.
- Dankzij waardevolle content word jij meer gezien als autoriteit in je vakgebied.
- De kans is groot dat de conversieratio van jouw website of webshop toeneemt en dat heeft een positieve invloed op je omzet.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het uitbesteden van content creatie omdat niemand jouw organisatie en jouw business zo goed kent als jij. Je passie en liefde voor je product of dienst kan door niemand zo goed worden verwoord als door jou. Weet je niet zeker of je het de moeite waard vindt? Probeer het, natuurlijk op strategische wijze, eens een paar maanden en ervaar zelf de voordelen.