De kracht van Remarketing

Door Martijn Scholten Verwachte leestijd:4 minuten

Ben jij al bekend met Remarketing? Of je antwoord nou ‘ja’ of ‘nee’ is, ik durf te wedden dat jij deze week met Remarketing in aanraking bent geweest, bewust of onbewust. Op veel websites zie je verschillende beeldadvertenties voorbijkomen, precies van de websites die jij vandaag of gisteren bezocht hebt. Dat is geen toeval, dat is pure Remarketing.

Remarketing werkt als volgt: 

  1. Jij bezoekt een website op je computer/laptop/tablet/smartphone.
  2. Er wordt een zogenaamde cookie opgeslagen op jouw apparaat en gekoppeld aan de Remarketinglijst van de website die je bezoekt.
  3. Jij surft verder op het internet, bijvoorbeeld naar een nieuwssite als NU.nl waar advertentieruimte beschikbaar is.
  4. Jouw cookie matcht met de Remarketinglijst van de adverteerder die op NU.nl adverteert.
  5. Jij krijgt de advertentie te zien van de website die je eerder bezocht hebt.

Voilà: Remarketing in een notendop.

Ook jij kunt met je organisatie gebruikmaken van Remarketing en op die manier websitebezoekers verleiden tot een terugkeer op je website. Mijn advies is om hier zo snel mogelijk gebruik van te gaan maken, omdat dit een enorme meerwaarde kan bieden en het aantal websitebezoekers en conversies flink kan laten stijgen met nagenoeg dezelfde inspanningen.

Remarketing is effectief en goedkoop

Remarketing is een bijzonder effectief middel om jouw doelgroep te bereiken doordat je bijna zeker weet dat de personen die je target in meer of mindere mate geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Om Remarketing nog effectiever te maken kun je ervoor kiezen specifieke websitebezoekers te targeten, bijvoorbeeld de bezoekers die een productpagina, de contactpagina of het winkelmandje bezocht hebben.

Slechts een heel klein percentage van jouw websitebezoekers besluit onmiddellijk contact op te nemen of zelfs een aankoop te doen op jouw website. Gemiddeld hebben websitebezoekers zeven bezoeken nodig voor zij overgaan tot een conversie en op die manier bijdragen aan jouw omzet. Het is dus belangrijk websitebezoekers te ‘vangen’ en te verleiden terug te keren naar jouw website. Remarketing is hiervoor de tool bij uitstek.

Naast de effectiviteit van Remarketing ligt de kracht ook in de prijs: omdat er online heel veel advertentieruimte beschikbaar is, zijn de vertoningsprijzen laag en kost een klik op jouw advertentie vaak stukken minder dan bijvoorbeeld de klik op een tekstadvertentie via Google Adwords.

Remarketing is niet irritant

Sommige mensen klagen over Remarketing: het is irritant en ze voelen zich in hun privacy aangetast doordat hun computer alles van ze weet. Dit kun je voorkomen door Remarketing op een weloverwogen manier in te zetten.

Bij Remarketing kun je vele keuzes maken om ervoor te zorgen dat er geen irritatie ontstaat bij je doelgroep. Bijvoorbeeld:

  • Je kunt de frequentie bepalen waarmee jouw Remarketing advertenties getoond worden. Wat heeft jouw voorkeur? 4 of 10 keer per dag?
  • Je kunt de tijdsduur van je Remarketing bepalen. Heeft jouw websitebezoeker gemiddeld vijf dagen nodig om tot aankoop over te gaan? Dan kun je ervoor kiezen je Remarketing maximaal één week na een eerste bezoek actief te laten zijn.

Wees je bewust van de Customer Journey en pas daar je Remarketing op aan, op die manier zullen je klanten je dankbaar zijn voor de herinnering.

Twee belangrijke Remarketing platformen: via Google Adwords of via Facebook Ads

Er zijn verschillende platformen voor Remarketing maar met Google Adwords en Facebook zijn de grootste wel genoemd.

Remarketing via Google Adwords

Google Adwords heeft een heel groot netwerk van websites en apps met advertentieruimte welke het Display Netwerk wordt genoemd. Ook de video advertenties in Youtube horen bij het Display Netwerk van Google.

In het Display Netwerk heb je drie belangrijke opties:

  • Statische en geanimeerde banners: dit zijn banneradvertenties die er altijd hetzelfde uitzien en worden getoond aan je Remarketinglijst op het moment dat zij websites of apps in het Display Netwerk bezoeken.
  • Dynamische banners: dit zijn banneradvertenties met wisselende content, afhankelijk van de pagina’s die een bezoeker bezocht heeft. Je kunt er hier bijvoorbeeld voor kiezen specifiek de producten te tonen die iemand heeft bekeken.
  • Remarketing door middel van video: video advertenties kunnen getoond worden op websites en in apps maar bieden de meeste waarde in YouTube, waar mensen actief bezig zijn met het bekijken van video’s.

Remarketing via Facebook Ads

Als jij besluit Remarketing via Facebook Ads in te zetten, dan kunnen je advertenties getoond worden op Facebook, Instagram en in het Audience Network. Facebook en Instagram zijn belangrijke Social Media kanelen en het Audience Network is vergelijkbaar met het Display Netwerk van Google. Het Audience Network richt zich in vergelijking met het Display Netwerk echter meer op apps dan op websites.

Ook via het Facebook Ads platform kun je kiezen voor reguliere of dynamische banners en video’s. Het grote voordeel van Facebook en Instagram is bovendien dat jouw advertentie er met toevoeging van tekst bijna kan uitzien als een reguliere post op deze Social Media en op die manier natuurlijker overkomt bij jouw doelgroep.

Welke kansen met Remarketing zie je voor jouw organisatie?

Samenvattend is Remarketing een sterk, effectief en goedkoop online marketinginstrument welke zorgt voor het terugkeren van websitebezoekers, een blijvende top-of-mind positie en een grotere kans op conversie en daarmee een grotere omzet.

Zie jij al kansen om Remarketing in te zetten voor jouw organisatie?

Ken je House of Adsperiment al?

Waarom House of Adsperiment
  • ✓ Absolute conversiegroei specialisten
  • ✓ Persoonlijke en snelle communicatie
  • ✓ Transparant over resultaten én over kosten
  • ✓ Heldere uitleg van werkzaamheden en resultaten, geen codetaal
  • ✓ Wij maken mooie, méér dan rendabele campagnes die altijd in beweging zijn met behulp van experimenten.

HOUSE OF ADS·PE·RI·MENT

/HOUS OF ƐTSPERRIMƐNT/

bedrijfsnaam · het · House of Adsperiment

1) een plek die je helpt significante online conversiegroei te bereiken door de inzet van slimme personalisatie, conversie optimalisatie en online advertenties.

voorbeeldzin: In samenwerking met House of Adsperiment is onze online omzet verdubbeld.